Persondatapolitik
Fysioterapeutudannelsens
censorkorps er omfattet af persondataforordningen, herunder kravet om en
persondatapolitik. Formålet med persondatapolitikken er at beskrive
hvordan vi behandler dine persondata, når du ansøger om at blive censor, når du
som beskikket censor tilbydes og allokeres til prøver på
professionshøjskolerne, eller hvis du i anden sammenhæng får behandlet
oplysninger af censorkorpset ifm. offentlig myndighedsudøvelse.
Har du spørgsmål til persondatapolitikken, behandlingen af
dine persondata, eller dine rettigheder som registreret kan du kontakte censorkorpsets
DPO på: susanne.groth@deic.dk
De efterfølgende afsnit beskriver hvordan dine persondata bliver behandlet indenfor en række specifikke områder. Du kan også læse om dine rettigheder som registreret, og hvordan du gør brug af dine rettigheder. Censorkorpset er forpligtet til at oplyse dig om, hvilke data vi behandler om dig, og med hvilket formål vi foretager behandlingen. Oplysningen vil enten ske via henvisning til denne persondatapolitik eller i form af særskilte oplysninger til dig, herunder eventuelt med anmodning om accept fra dig til behandlingen. Data der behandles, er afhængig af din tilknytning til censorkorpset, og nedenfor er beskrevet hvilke data det kunne dreje sig om og hvordan de bliver behandlet.
Censorkorpset behandler primært oplysninger om beskikkede censorer og personer der søger om beskikkelse i henhold til censorbekendtgørelsens bestemmelser. Censorkorpset kan også i forbindelse med f.eks. klagesager behandle studerendes og institutionsansattes personoplysninger som et led i offentlig myndighedsudøvelse. Personoplysninger opbevares indtil klagesagen videregives til Uddannelses- og forskningsstyrelsen ved indstilling til afbeskikkelse, eller alternativt indtil censors nuværende beskikkelsesperiode er afsluttet, hvorefter de slettes.
Ansøgning om at blive censor oprettes i Censor-IT. Hvis du
ikke færdiggør din ansøgning, vil data blive slettet 14 dage efter
ansøgningsfristens udløb. Hvis du ikke bliver beskikket som censor vil
dine data blive slettet senest 2 måneder efter beskikkelsesprocessens udløb.
Hvis du bliver beskikket, vil din ansøgning blive gemt i Censor-IT
op til 1 år efter beskikkelsesperiodens udløb. I Censor-IT ligger de enkle
censorers stamdata. Stamdata omfatter de oplysninger du selv har afgivet ifm.
ansøgning om at blive beskikket censor. Du kan som censor selv rette i disse
data om kompetencer mm. Din profil i Censor-IT bliver slettet et år efter
beskikkelsesperiodens udløb, dog længere hvis du også har andre aktive roller
registreret i Censor-IT f.eks. som eksaminator.
Censors stamdata herunder CPR-nummer kan videregives via et
API til de eksamensafholdende institutioners eksamensflowsystem til brug for
prøveafvikling og honorarudbetaling.
Censorernes tilbudte, accepterede og afståede prøver bliver
registreret i Censor-IT for at dokumentere at censorbekendtgørelsen krav om
udpegelse af censor er opfyldt. Alle driftsdata fra en beskikkelsesperiode
bliver slettet 1 år efter beskikkelsesperiodens udløb, medmindre der i anden
lovgivning er krav om deres bevarelse.
I tilfælde af sager som involverer censorer og deres arbejde,
eksempelvis klager over censor fra institutionen/studerende, klager fra censor
over en eksaminator/institution eller ved indstilling til afbeskikkelse, bliver
disse sager behandlet af Censorkorpset og andre relevante parter i lukkede
arbejdsrum, og vil enten blive slettet efter endt behandling eller gemt, hvis
der i anden lovgivning er krav om deres bevarelse.
I forbindelse med censormøder og lignende kan der være
deltagerlister og referater, som indeholder almindelige personoplysninger som
f.eks. navne. Data opbevares til dokumentation, og data slettes på
foranledning, medmindre det er i strid med anden lov.
Som følge af censorbekendtgørelsen yder Professionshøjskolernes
Censorsekretariat praktisk og administrativ støtte til censorkorpset. Dette
indebærer at bl.a. behandling af censorernes personoplysninger ifm.
prøvetildeling og opbevaring af censors persondata varetages af
Censorsekretariatet. Professionshøjskolernes Censorsekretariat er
organisatorisk forankret på UC SYD og er omfattet af UC SYDs privatlivspolitik.
Læs mere her: https://www.ucsyd.dk/om-uc-syd/privatlivspolitik
Når censorkorpset behandler personoplysninger om dig, har du
følgende rettigheder:
Du skal være opmærksom på, at dine rettigheder kan være
begrænset af anden lovgivning eller underlagt undtagelser, eksempelvis i
relation til offentlig myndighedsudøvelse.
Du kan kontakte Professionshøjskolernes Censorsekretariat på
Censor-it@ucsyd.dk, hvis du ønsker at gøre brug af dine rettigheder.
I tilfælde af at du er utilfreds med, hvordan dine data
bliver behandlet, har du ret til at klage til Datatilsynet. Du kan læse mere om
dine rettigheder og klagemuligheder på Datatilsynets hjemmeside Sådan
klager du (datatilsynet.dk).
Kontakt information:
Datatilsynet
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
Tlf. 3319 3200
E-mail: dt@datatilsynet.dk
Professionshøjskolernes Censorsekretariat
Lembckesvej 3-7 - 6100 Haderslev - 7266 5160 - censor-it@ucsyd.dk